www.Sportygundogs.com

Besøg min web-butik; www.sportygundogs.com , hvor kvalitets træningsartikler, hundepuder og andet til den arbejdende hund er nøje udvalgt efter at det er blevet testet her i kennelen og til vores træning.

torsdag den 20. september 2012

Uddannelser hos Kennel Batmoors.

Ikke bare uddannelse, men ganske rigtigt uddannelser!

Efteråret 2012 byder på opstart på Den Lovpligtige Hundeholderuddannelse gennem Dansk Kennelklub. Den skulle jeg gerne færdiggøre i 2012..

Og lørdag d. 22 september starter jeg på Klikkerinstruktøruddannelsen gennem "Hund & Træning". Den uddannelse varer et år med weekender træninger, hjemmeøvelser og træningslogbog og jeg glæder mig helt vildt!

Klikkertrænings Uddannelsen byder på rigtig meget teori og praksis om indlæringsprincipper. Her er lidt om hvad jeg skal igennem på kurset;

Klikkertræning er en fantastisk teknik, som kan bruges til at lære hunde og alle andre dyr, alt hvad man overhovedet kan komme i tanke om, selvfølgelig indenfor det fysisk mulige. Ved brug af klikkertræning kan læring og træning ske i en positiv og stressfri atmosfære til gavn for både hund og fører – og det går tilmed hurtigt.
Klikkertræning bygger på en teoretisk baggrund, der er kompliceret og formuleret på et videnskabeligt sprog, som den almindelige hundeejer ikke umiddelbart kan forstå. Det er derfor ikke nok at give dine kursister en klikker i hånden, hvis du vil undervise i klikkertræning. Det kræver ofte, at undervisningen planlægges således, at kursisterne gennem en række praktiske øvelser og letforståelige oplæg fra underviserens side, kommer til at forstå principperne i klikkertræning.

Undervisningen er sammensat af teorioplæg kombineret med praktiske øvelser og undervisningssituationer, således at kursisterne bliver i stand til at omsætte teoretisk og praktisk viden til brug for undervisning af egne kursister på klikkerhold.

Indlæringsteori

Klassisk betingning
  • Definition af centrale begreber
  • Relevans for den praktiske træning
Operant betingning
  • Definition af centrale begreber
  • Forstærkning
  • Straf
  • Forstærkningsmønstre
  • Diskrimination og generalisering

Praktisk træning – strategier
  • Systematisering af træning
  • Planlægning og træningslogs
  • Timing
  • Kriterier
  • Forstærkningsfrekvens
  • Shaping
  • Igangsætning af adfærd
  • Fejlfri indlæring
  • Signaler/stimuluskontrol
  • Kæder
  • Time-out vs. ignorering
  • Aftrapning af belønninger
  • Crossover

Formidling
  • Undervisning af mennesker
  • Underviser-kursist relationer
  • Kursusplanlægning for forskellige holdtyper
  • Den praktiske undervisning – planlægning og udførelse

Praktisk træning – øvelser
Ud over at arbejde med basiskompetencerne: kontakt, leg, initiativ og kontrol (belønningskontrol, selvkontrol og muskelkontrol), vil du komme til at arbejde med øvelser der sætter fokus på:
  • Targettræning
  • Kæder, både signalstyrede og responsstyrede
  • Shapingteknikker, inkl. fri- og dirigeret shaping
  • Aftrapning af belønninger
  • Færdiggørelse af øvelser inkl. at sætte signal på øvelsen 
  • Diskriminering
  • Træning af hverdagsøvelser



Reproduktion og Genetik.
En god del af dagen idag er tilbragt i Odense... i selskab med dygtige dyrlæge fra Dansk Kennel Klub regi.

Eftersom jeg har hundeopdræt og er reg. som virksomhed og også i fremtiden kunne finde på at kaste mig ud i at have mere end 2 kuld hvalpe om året - Ja så kræves det næste år at jeg har gennemgået en "Hundeholder Uddannelse" tilrettelagt og afholdt af Dansk Kennel klub.

Idag havde jeg mine to første moduler; Genetik og Reproduktion. Rigtig meget var var viden jeg havde i forvejen (heldigvis) og så var der også nye spændende ting og gode tips og tricks til hvordan jeg kan skabe de bedste betingelser for hvalpenes første levetid..viden om sygdomme hos de helt små hvalpe, og nye god viden omkring parring på det helt rigtige tidspunkt!!

7 moduler ialt skal der til før end man kan få bevis på hundeholderuddannelsen på mellem 4 og 7 lektioner.


Så ud over jagter, opsamlinger, træningen, undervisningen og forhåbentlig en A prøve eller flere.. så byder det næste lange stykke tid også på hunde uddannelser!

Ingen kommentarer: