www.Sportygundogs.com

Besøg min web-butik; www.sportygundogs.com , hvor kvalitets træningsartikler, hundepuder og andet til den arbejdende hund er nøje udvalgt efter at det er blevet testet her i kennelen og til vores træning.

tirsdag den 9. marts 2010

Mandags træning

Træningen i dag med Kate handlede primært om sidedirigeringer og bagud sending.
For Kate og jeg handler det lige nu meget om, at hun får tillid til at jeg altid har ret, når jeg dirigerer hende- f.eks. selvom der er lagt dummyer ud til både højre og venstre for hende, så går hun til den side, som jeg beder hende om.
Vi træner det på mange forskellige afstande. Jeg opererer altid med to afstande. Afstanden fra mig til hunden- jo sværere det er, jo tættere står jeg på hunden, og så hensynet til afstanden fra hund til dummy. Jeg lægger dummyer ud som hunden ser, gerne flere dummyer spredt i samme område og bevæger mig længere og og længere væk fra området og sender hunden tilbage på sidedirigeringer på en dummy ad gangen- og så samme øvelse, men bare til den anden side.
Når jeg udvider øvelsen igen, er det ved at lægge dummyer ud på begge sider af Kate og sende skiftevis til højre og venstre.
Næste udvidelse er at lægge dummyer ud og lade Kate se de lægges ud, derefter laver vi en anden øvelse og går så tilbage til sidedirigeringer.

En anden dirigerings øvelse er tilbagesendding efter stopfløjt.
Første element er at hunden sider foran mig, jeg kaster en dummy henover hovedet på hunden og sender den back (ud) med to hænder.
Når hunden er rutineret i denne øvelse, udvides øvelsen med at træne på de " to afstande" fra mig til hunden og fra hunden til dummyen.
Derefter sætter jeg igen hunden af foran mig og kaster en dummy hen over hovedet på hunden og derefter kaster jeg en dummy bag om mig selv og sender derefter hunden back - hunden skal nu være så sikker i øvelsen at den løber bagud og tager den dummy, der blev kastet hen over hunden.

Når Kate og jeg er klar-så følger fortsættelsen på hvordan vi er kommet videre med øvelserne.
God fornøjelse.

Ingen kommentarer: