www.Sportygundogs.com

Besøg min web-butik; www.sportygundogs.com , hvor kvalitets træningsartikler, hundepuder og andet til den arbejdende hund er nøje udvalgt efter at det er blevet testet her i kennelen og til vores træning.

mandag den 14. september 2009

Mere Systematik + Mere Struktur = Bedre Overblik

Det lyder som det daglige slogan fra mit arbejde, men det er min kommende målsætning for arbejdet med mine hunde denne vinter.

Efter først at have deltaget i Irene Jarnveds foredrag i torsdags og derefter træningsdag med Annika lørdag, har jeg truffet en stor beslutning. Jeg vil føre logbog over mine træningspas med hundene. Og gennem logbogen forsøge at blive mere bevidst om hvorvidt der er elementer jeg træner mere end andre, om jeg har tendens til at træne det, der virker nemt for min hund lige nu? Om jeg får afveklset min træning nok således, at jeg og hunden hele tiden udfordres, så det er afstemt med min træning. Om jeg over tid er dygtig til at veksle nok imellem vores forskellige træningsarealer?
Jeg er god til efter en træning at analyserer på hvad gik godt? Hvad gik skidt? Hvad skal jeg gøre anderledes næste gang jeg træner, men jeg glemmer de enkelte træninger og vil gerne have mere overblik.

Så Penny og jeg har idag fået trænet nærsøg fra mange vinkler på godt gemte tennisbolde og afsluttede med lange tilbagesendinger. Der blev desuden trænet healwork uden line og stay kommande, mens jeg havde en anden hund i arbejde.

Og mit nyeste skud på stammen; hanhvalp efter Charlie og Gem. Nu 9 uger gammel og med kælenavnet; Lassie. Der findes en forklaring til det med navnet, men jeg er bange for at det er for meget at begynde at forklare her. Behøver jeg at sige, at Thomas ikke er specielt vild med navnet? Hans stambogsnavn er Batmoors´Celtic Manannan.
Lassie og jeg, vi går ture op i marken - hen ad vejen og ned til de andre hunde. Vi gør ikke så meget andet. Jeg arbejder med at få skabt en god kontakt og så træner jeg selvfølgelig hjemkald på navn. Han er bare skøn.

Kate er ikke blevet trænet siden lørdag, hvor jeg med røde kinder måtte sende hende i bilen efter at opdage, at hun var i løbetid og der stod vi midt i en gruppetræning. Jeg havde undret mig over, at hun var meget forstyrret, men det kunne jo være alt det nye spændende og utilstrækkeligt hjemmearbejde. Nu må vi nøjes med alene træning et par uger. Øv bøv, eftersom vi jo er midt i forløb med begynderklasse undervisning i Tarup Davinde om mandagen.

Ingen kommentarer: